Urgentieverklaring

U kunt van de gemeente waarin u woont een urgentieverklaring aanvragen. Dit gebeurt alleen als u in een noodsituatie zit. De gemeente kan een urgentieverklaring geven aan mensen die dringend een (andere) woning nodig hebben. Om alle woningen eerlijk te verdelen wordt in elke situatie goed gekeken wat er nodig en mogelijk is. Het Vierde Huis verzorgt de urgentieaanvragen voor de gemeente Wijk bij Duurstede en de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Woont u in de gemeente Wijk bij Duurstede, dan kunt u via onderstaande knop een aanvraag voor een urgentieverklaring indienen.
Woont u in de gemeente Utrechtse Heuvelrug? Dan kunt u via onderstaande knop een aanvraag voor een urgentieverklaring indienen.
Let op: Heuvelrug Wonen kan geen urgentieverklaringen voor u regelen of hierin bemiddelen.
Voorwaarden urgentie
De gemeente Utrechtse Heuvelrug en de gemeente Wijk bij Duurstede hebben een aantal voorwaarden om een urgentie te kunnen krijgen:
- U bent 18 jaar of ouder;
- U staat 2 jaar of langer ingeschreven in de gemeente;
- U heeft een zelfstandige woonruimte;
- U staat ingeschreven bij WoningNet en reageert op woningen waarvoor je in aanmerking komt;
- Het belastbaar gezinsinkomen is lager dan € 56.330,-;
- U heeft het afgelopen jaar geen sociale huurwoning geweigerd;
- U heeft de afgelopen 2 jaar geen urgentieverklaring ontvangen voor dezelfde situatie;
- U heeft geen schulden, of je kan laten zien dat je je schulden goed hebt geregeld;
- De (woon)problemen zijn ontstaan in de gemeente waar u nu woont.
WoningNet
Om urgentie te kunnen aanvragen is het nodig dat u bij WoningNet staat ingeschreven. Als urgentieverklaring heeft gekregen, moet u namelijk daarna zelf reageren op vrijkomende woningen.
Heuvelrug Wonen geeft geen urgentieverklaringen af. Ook kunnen wij niet buiten WoningNet om een woning aan u aanbieden.