Per 1 januari 2024 zijn Heuvelrug Wonen en RK Zeist gefuseerd. Zij gaan samen verder als NabijWonen. NabijWonen is ingeschreven in het Handelsregister onder nummer 30086686. De overgang naar NabijWonen gaat met de menselijke maat. Aan de telefoon begroeten wij u namens NabijWonen. Alle huurderszaken regelt u nog steeds op de website van Heuvelrug Wonen of op de website van RK Zeist. U kunt ons telefonisch bereiken op nummer 0343 – 53 60 80.
Home ‹ Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Hoe kom ik aan een huurwoning?

We bieden beschikbare woningen aan via WoningNet regio Utrecht. U moet ingeschreven staan in WoningNet om te kunnen reageren op een woning. In het menu ‘Ik zoek’ vindt u meer informatie.

Hoe betaal ik de maandelijkse huur?

U betaalt iedere maand huur. Bij Heuvelrug Wonen hebben we afgesproken dat u de huur voor de 1e dag van de maand betaalt. Wij adviseren om via een automatische machtiging uw huur te betalen. U betaalt altijd het juiste bedrag. Het enige wat u hoeft te doen is zorgen voor voldoende saldo. Wij schrijven iedere maand de huur automatisch van uw rekening af. U houdt controle over uw geld: als u het niet eens bent met een afschrijving, laat u het geld gewoon terugboeken.

Maakt u nog geen gebruik van automatische incasso, maar wilt u dat wel gaan doen? Neem dan contact op met Heuvelrug Wonen.

Het rekeningnummer van Heuvelrug Wonen is: IBAN NL 19INGB0005409756.

Er is iets kapot aan mijn huis. Hoe kan ik dat laten repareren?

Via het menu ‘Ik huur’ en dan de pagina Reparaties en onderhoud dient u een reparatieverzoek in. Bij spoed belt u 0343 – 53 60 80.

Hoe vraag ik een verhuurdersverklaring aan?

Als u gaat verhuizen en een andere woning gaat huren dan kan er om een verhuurdersverklaring worden gevraagd. Uw nieuwe verhuurder wil graag weten of u een goed huurder bent geweest, of u altijd de huur op tijd heeft betaald en geen overlast heeft veroorzaakt.

Als u een verhuurdersverklaring bij ons aanvraagt dan doen wij ons best om deze de eerst volgende werkdag aan u te kunnen geven. U kunt deze tussen 8:15 en 12:00 telefonisch aanvragen. In de middag en na kantoortijden kunt u deze per email of via het contactformulier aanvragen.

Wanneer ontvang ik mijn servicekostenafrekening?

In het tweede kwartaal ontvangt u uw servicekostenafrekening. Hierin staan alle kosten en voorschotten van het afgelopen jaar op een rijtje.

Mag ik een kamer verhuren?

Ja, u mag een kamer verhuren. Er zijn wel een aantal voorwaarden. U kunt deze voorwaarden nalezen op https://www.heuvelrugwonen.nl/ik-huur/regels-voor-bewoning/onderverhuur/kamerverhuur/. U kunt zelf een kamerhuurder zoeken, maar u kunt ook via Kamers met Aandacht een kamer verhuren.

Kamers met aandacht is een organisatie die bemiddelt tussen kamerverhuurders en jongeren tussen de 18 en 23 jaar die nog niet geheel zelfstandig kunnen wonen. De jongeren krijgen begeleiding. Meer informatie kunt u lezen op www.kamersmetaandacht.nl of u kunt bellen naar
06 111 346 85.

Vanwege mijn gezondheid mag ik wiet roken. Mag ik één wietplantje in huis hebben?

Nee, dat mag niet. In deze gemeente heeft Heuvelrug Wonen een zerotolerancebeleid over hennepplanten. Je mag dus geen een hennepplant in huis hebben. Ook hebben we in de regio Utrecht een convenant getekend met verschillende partijen, zoals de gemeente Utrechtse Heuvelrug, Politie, RSD, Stedin en de Belastingdienst. Dit betekent dat we gegevens met elkaar mogen uitwisselen. Bij ontdekking is de kans groot dat u uw huis kwijtraakt en de burgemeester de woning niet bewoonbaar verklaart.

Mag ik huisdieren houden?

Dat is afhankelijk van uw woonsituatie. Als u in een eenkamerappartement woont, dan mag dat niet. Woont u in een huis met meer dan één kamer? Dan mag dat meestal wel. Neem altijd eerst contact met ons op om navraag te doen.

Mag ik zomaar iemand in huis laten inwonen?

Nee, u vraagt eerst toestemming van Heuvelrug Wonen. Als blijkt dat er geen toestemming is verleend, dan moet diegene het huis verlaten.

Ik maak me zorgen over mijn buren. Waar kan ik dit melden?

In een crisissituatie belt u altijd 112. Betreft het geen crisissituatie maar denkt u wel dat er (psychische) hulp nodig is, dan kunt u contact opnemen met het dorpsteam. Dit team bestaat uit hulpverleners die samenwerken om problemen in de buurt aan te pakken. Deze teams houden vaak spreekuren in de wijk. U kunt de contactgegevens en de spreekuren van het dorpsteam vinden op de website van uw gemeente. U kunt de situatie bij hen melden en om advies vragen.

Ik heb geluidsoverlast van mijn buren, wat kunnen jullie voor me doen?

Het is belangrijk dat u eerst zelf met u buren in gesprek gaat. Ook kunt u de hulp van Buurtbemiddeling in roepen. Willen uw buren niet met u praten of blijft u overlast houden na gesprekken met uw buren? Noteer uw klachten in een logboek en meld de klachten schriftelijk bij ons. We bekijken dan samen met u hoe we de situatie kunnen verbeteren.

Er is extreme stankoverlast vanuit de woning van mijn buren en ik heb hen al lange tijd niet gezien. Wat moet ik doen?

Neem direct contact op met de politie om de situatie te melden. De politie is bereikbaar via het telefoonnummer 0900-8844.

Ik heb schimmel op het plafond, wat nu?

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk gaat schoonmaken en de schimmel weghaalt. Zo voorkomt u dat de schimmel zich uitbreidt. Let er goed op dat u voldoende ventileert. Met een hydrometer kunt u zien hoe vochtig het is in de kamer. Deze meter geeft de temperatuur aan en de luchtvochtigheid. Schimmels houden van een hoge luchtvochtigheid.

Klik voor meer informatie en tips in het menu Reparaties en onderhoud bij ‘schimmel’.

Welke persoonsgegevens heeft de corporatie van mij, en waarom?

Huurt u een woning bij ons, dan geeft u ons uw persoonsgegevens. Wij gebruiken deze gegevens om de afspraken met u na te komen. Ook gebruiken we deze om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen.
Wordt of bent u huurder van ons, dan hebben we altijd nodig:
– Uw volledige naam, huidige adres en woonplaats
– Uw geboortedatum
– Uw betalingsgegevens (bankrekeningnummer)
– Uw telefoonnummer
– Uw e-mailadres
– Gegevens van uw medehuurders of medebewoners/familieleden

Sluit u een huurovereenkomst met ons, dan hebben we ook de volgende (bijzondere) gegevens nodig:
– Gegevens over begeleiding door instanties. Dit is alleen van toepassing wanneer dat betekent dat betalingen bijvoorbeeld via een bewindvoerder gaan, of de woning aan u is toegewezen, omdat een instantie u begeleidt in het wonen.
– Gegevens die belangrijk zijn voor het nakomen van de afspraken tussen u en ons als verhuurder. Voorbeelden daarvan zijn: gegevens over uw betalingsgedrag en uw gedrag als huurder bij uw vorige verhuurder (deze kunnen wij opvragen), IBAN gegevens en machtigingen, gegevens die noodzakelijk zijn om uw identiteit vast te kunnen stellen.
– Overige persoonsgegevens die u actief verstrekt zoals inkomensgegevens, uittreksel bevolkingsregister, het woonverleden, uittrekstel basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u woont en een verhuurdersverklaring voor toewijzing van een woning (geen uitputtende opsomming). Gegevens over uw woonverleden kunnen aanleiding geven contact op te nemen met de vorige verhuurder.

Daarnaast wordt jaarlijks het aantal personen met inkomen bij de Belastingdienst opgevraagd en of het gezamenlijke huishoudinkomen hoger of lager is dan de drempel voor de (inkomensafhankelijke) huurverhoging. Er worden dus geen inkomensbedragen in euro’s van de Belastingdienst ontvangen, alleen een indicatie of het inkomen hoger of lager is dan de drempelwaarde.

Meer leest u in de privacyverklaring op de website.

Wat gebeurt er met mijn contract bij mijn energieleverancier als ik zonnepanelen krijg?

U blijft altijd uw eigen energieleverancier en –contract behouden. Dit is onder andere nodig voor het terugleveren van energie. Daarnaast zult u nooit precies 100% van uw energie zelf opwekken. U zult altijd een deel van uw energie bij uw huidige energieleverancier blijven afnemen. Nu wekt u voortaan alleen een groot deel van uw energie zelf op. Dit is voordelig en heeft verder geen gevolgen voor uw energiecontract. Immers, wanneer u zelf minder zou gaan verbruiken, door bijvoorbeeld een zuinigere koelkast of andere wasmachine, zou dat ook geen nadelige invloed hebben. In plaats daarvan krijgt u nu zonnepanelen.

Wat gebeurt er met de maandelijkse bijdrage voor zonnepanelen?

De maandelijkse servicekosten die u betaalt voor de zonnepanelen zijn nu €3,50 per paneel. Heuvelrug Wonen heeft de mogelijkheid om de servicekosten per paneel jaarlijks te indexeren conform de Consumenten Prijs Index (CPI).

Wat is salderen?

In Nederland mag u stroom terugleveren aan het net en de stroom weer uit het net halen als u het nodig hebt. U gebruikt het net dus als een soort spaarpotje voor stroom. Dit noemen we salderen. Salderen betekent dat u dezelfde prijs (ca. € 0,22) terugkrijgt voor elke kWh stroom die u opwekt als u moet betalen voor een kWh stroom. Alle stroom die u overdag zelf opwekt betekent 100% rendement. Alle energieleveranciers zijn wettelijk verplicht te salderen. Uw energiemaatschappij streept eens per jaar alle opgewekte en verbruikte stroom tegen elkaar weg. De meter in uw meterkast houdt dit allemaal keurig bij. Een slimme meter houdt keurig beide standen bij (opgewekt en verbruikt).

Click to access the login or register cheese