Tim
“Ik krijg er energie van om mensen te helpen.” Planten blijven zijn grote hobby. Zijn huis is een groene oase, met in een speciale kweekkast een mooie verzameling tropische philondendrons. “Het is mooi om iets te zien groeien en bloeien.”
Als bewoners uit Driebergen vragen hebben of problemen ervaren in hun buurt, komen ze bij Tim terecht. “Ik kan niet alles oplossen. Maar ik neem wel serieus de tijd om naar hun verhaal te luisteren. Als ik niet direct iets kan betekenen, kan ik mensen vaak wel doorverwijzen.” Als voorbeeld noemt hij een bewoonster die aanklopte voor huurverlaging. Bij het gesprek bleek dat zij niets wist van allerlei toeslagen waarop ze recht heeft. Tim bracht haar in contact met het dorpsteam en dat levert haar veel meer op dan de huurverlaging die ze vroeg. “Met aandacht ga ik op zoek naar de vraag achter de vraag.”
Gaandeweg leert Tim de verschillende buurten en hun problematiek kennen. Bij meldingen pakt hij de telefoon en als het even kan gaat hij ernaar toe. Elke maandag schuift hij aan bij het spreekuur in de Groenhoek. “De sociaal wijkbeheerder is het eerste aanspreekpunt en bij zaken die wat meer aandacht vragen kom ik in beeld.” De onderwerpen zijn heel divers: schoonmaak van de algemene ruimtes, de stijgende energieprijzen, vernieling van toegangsdeuren, parkeerproblemen. Als je het zo hoort lijkt het kommer en kwel bij de bewoners. Toch valt dat wel mee, zegt Tim. “De meeste mensen hebben ons gelukkig niet nodig. Van de ruim 3700 huurders neemt maar een klein percentage contact met ons op.”
De samenwerking met politie, boa’s, gemeente en zorgorganisaties vindt Tim erg belangrijk. “Ik weet inmiddels wie ik waarvoor moet hebben en kan dus snel schakelen.” Ook binnen Heuvelrug Wonen was het niet moeilijk om de weg te vinden. Hij is onder de indruk van het werk van de woningcorporatie. “We hebben echt oog voor de medemens. Niet alle bewoners ervaren dat en dat vind ik jammer. Mensen mogen me altijd aanspreken. Ik hoop echt dat ze contact zoeken voordat een situatie te hoog oploopt.